26.04.2024

Εμβόλιο AstraZeneca: οι επιστήμονες ανακάλυψαν τι προκαλεί τη θρόμβωση

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι έχουν βρει έναν μηχανισμό που οδηγεί σε περιπτώσεις θρόμβωσης μετά τη χορήγηση του εμβολίου AstraZeneca ενάντια στον κορωνοϊό.

Μια ομάδα επιστημόνων από το Κάρντιφ, την Ουαλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες έδειξε λεπτομερώς πώς μια πρωτεΐνη αίματος έλκεται από ένα βασικό συστατικό του εμβολίου AstraZeneca: τον μηχανισμό των θρόμβων αίματος – μια αλυσιδωτή αντίδραση.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο μηχανισμός που βρήκαν πυροδοτεί μια αλυσιδωτή αντίδραση στην οποία εμπλέκεται το ανοσοποιητικό σύστημα, η οποία μπορεί τελικά να οδηγήσει στον σχηματισμό επικίνδυνων θρόμβων. Το εμβόλιο πιστεύεται ότι έσωσε σχεδόν ένα εκατομμύριο ζωές.

Ωστόσο, οι ανησυχίες για σπάνιους θρόμβους αίματος οδήγησαν στη χρήση εναλλακτικού εμβολίου που προσφέρεται σε νέους κάτω των 40 ετών στο Ηνωμένο Βασίλειο. Έχει επίσης ξεκινήσει μια σωρεία ερευνών για να καταλάβουμε τι συμβαίνει και αν μπορεί να αποτραπεί. Μια ομάδα από το Κάρντιφ έλαβε έκτακτη κρατική χρηματοδότηση για να βρει απαντήσεις. Οι επιστήμονες της AstraZeneca εντάχθηκαν επίσης στο ερευνητικό πρόγραμμα μετά τη δημοσίευση των προηγούμενων αποτελεσμάτων της ομάδας.

Ένας εκπρόσωπος της AstraZeneca είπε ότι οι θρόμβοι πιθανότατα προκλήθηκαν από λοίμωξη από κορωνοϊό, όχι από εμβόλιο, και ότι δεν έχει ακόμη τεκμηριωθεί πλήρης εξήγηση του γιατί ήταν παρόντες. «Αν και η μελέτη δεν είναι οριστική, παρέχει ενδιαφέρουσες πληροφορίες και η AstraZeneca διερευνά τρόπους για να χρησιμοποιήσει αυτά τα αποτελέσματα ως μέρος των προσπαθειών μας για την αντιμετώπιση αυτής της εξαιρετικά σπάνιας * παρενέργειας», πρόσθεσε.

Για τους ερευνητές που εξέτασαν θρόμβους αίματος, υπήρχαν δύο αρχικές ενδείξεις:

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος θρόμβων αίματος παρατηρήθηκε μόνο με ορισμένες τεχνολογίες εμβολίων. Τα άτομα με θρόμβους αίματος είχαν ασυνήθιστα αντισώματα που επιτέθηκαν σε μια πρωτεΐνη στο αίμα τους που ονομάζεται παράγοντας αιμοπεταλίων 4.

Όλα τα εμβόλια που χρησιμοποιούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο προσπαθούν να περάσουν μέρος του γενετικού κώδικα του κοροναϊού στο σώμα για να εκπαιδεύσουν το ανοσοποιητικό σύστημα.

Είναι η απάντηση στον αδενοϊό;

Μερικοί συσκευάζουν αυτόν τον κωδικό σε σφαιρίδια λίπους, ενώ το εμβόλιο AstraZeneca χρησιμοποίησε έναν αδενοϊό (ιδίως τον ιό του κρυολογήματος του χιμπατζή) ως ταχυδρόμο. Οι ερευνητές έχουν προτείνει ότι ο αδενοϊός μπορεί να σχετίζεται με σπάνιους θρόμβους αίματος που εμφανίζονται σε μερικούς ανθρώπους. Χρησιμοποίησαν λοιπόν μια τεχνική που ονομάζεται κρυοηλεκτρονική μικροσκοπία για να φωτογραφίσουν λεπτομερώς τον αδενοϊό σε μοριακό επίπεδο.

Η μελέτη τους, που δημοσιεύτηκε στο Science Advances, δείχνει ότι η εξωτερική επιφάνεια του αδενοϊού έλκει την πρωτεΐνη του παράγοντα 4 των αιμοπεταλίων σαν μαγνήτης. «Ο αδενοϊός έχει μια εξαιρετικά αρνητική επιφάνεια και ο τέταρτος παράγοντας αιμοπεταλίων είναι εξαιρετικά θετικός και τα δύο λειτουργούν καλά μαζί», είπε ο καθηγητής Άλαν Πάρκερ, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ, στο BBC News.

* Το εμβόλιο AstraZeneca χρησιμοποιήθηκε ενεργά στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι τον Απρίλιο του 2021. Στη συνέχεια, μετά από αρκετά κρούσματα θρόμβωσης και θανάτου, από αυτήν αρνήθηκε

Στα περισσότερα Ελλάδα συστάσεις για τη χρήση του φαρμάκου AstraZeneca αναθεωρήθηκε αρκετές φορές λόγω των αναφερόμενων παρενεργειών. Τον Φεβρουάριο, το εμβόλιο συστήθηκε πριν από την ηλικία των 64 ετών, αλλά τον Ιούνιο, η Ελληνική Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών είπε ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σε άτομα κάτω των 60 ετών. Και αργότερα, μετά από πολλές καταγγελίες και αρκετούς θανάτους, αυτή σταμάτησε να χρησιμοποιεί για εμβολιασμούς

Μέρος των αποθεμάτων αυτού του εμβολίου δόθηκαν σε χώρες της Αφρικής και της Ασίας και μέρος σε Ουκρανίαόπου οι αρχές αποκρύπτουν σκόπιμα πληροφορίες για τις συνέπειες.