24.04.2024

Ανάλυση DNA: Οι νέοι Έλληνες μοιάζουν πολύ με τους κατοίκους των νησιών και των ακτών του Αιγαίου πριν από 2.000 χρόνια.

Ο μινωικός πολιτισμός στην Κρήτη, ο ελληνικός πολιτισμός στην ηπειρωτική Ελλάδα και ο κυκλαδίτικος πολιτισμός στο Αιγαίο, παρά τις διαφορές στα ταφικά έθιμα, την αρχιτεκτονική και την τέχνη, είχαν γενετικές ομοιότητες κατά την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού περίπου 5.000 χρόνια πριν.

Αυτή είναι η ανακάλυψη μιας νέας διεθνούς επιστημονικής μελέτης της ανάλυσης του αρχαίου DNA της περιοχής, που πραγματοποιήθηκε από Έλληνες και ξένους ερευνητές, η οποία ρίχνει περισσότερο φως στην προέλευση των πρώτων γνωστών πολιτισμών της Εποχής του Χαλκού στην Ευρώπη, τον ρόλο της μετανάστευσης και η εμφάνιση Ινδοευρωπαίων και ο σχηματισμός ευρωπαϊκών γλωσσών.

Αυτή είναι η πρώτη μελέτη που “διαβάζει” (αλληλουχία) πλήρη γονιδιώματα από σκελετούς που βρέθηκαν σε διάφορους αρχαιολογικούς χώρους στην περιοχή του Αιγαίου και στην ευρύτερη περιοχή της Ελλάδας, δηλαδή τέσσερα από την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού και δύο από τη Μέση Εποχή του Χαλκού.

Αναλύθηκαν επίσης τα μιτοχονδριακά γονιδιώματα 11 άλλων ανθρώπων της πρώιμης εποχής του Χαλκού. Η ανάλυση όλων αυτών των γονιδιωμάτων επέτρεψε στους επιστήμονες να πραγματοποιήσουν δημογραφικές και στατιστικές αναλύσεις και να εξαγάγουν συμπεράσματα σχετικά με την ιστορία των αρχαίων πληθυσμών της περιοχής. Η ανάγνωση αρχαίου DNA είναι ένα πολύ δύσκολο έργο λόγω της αποσύνθεσης ενός τέτοιου παλαιού βιολογικού υλικού.

Οι ερευνητές με επικεφαλής την Καθηγήτρια Χριστίνα Παπαγεωργόπουλου από το Εργαστήριο Φυσικής Ανθρωπολογίας της Σχολής Ιστορίας και Εθνολογίας του Πανεπιστημίου του Δημοκρίτειου Θράκης και η Άννα-Σαπφώ Μαλασπίνα από τη Σχολή Υπολογιστικής Βιολογίας του Πανεπιστημίου της Λωζάνης και της Βιολογίας των Βιολογικών Κυττάρων της Λωζάνης κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι πρώτοι πολιτισμοί που έχτισαν μνημειώδη παλάτια και κέντρα πόλεων στην Ευρώπη ήταν γενετικά πιο ομοιογενείς από το αναμενόμενο.

Τα ευρήματα, σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι σημαντικά διότι υποδηλώνουν ότι σημαντικές καινοτομίες όπως η αστική ανάπτυξη, η χρήση μετάλλων και το εντατικό εμπόριο που σημειώθηκαν κατά τη μετάβαση από τη Νεολιθική στην Εποχή του Χαλκού δεν ήταν μόνο αποτέλεσμα μαζικής μετανάστευσης από Ανατολικά στην ακτή Το Αιγαίο Πέλαγος, όπως πίστευε μέχρι τώρα, αλλά και στην πολιτιστική συνέχεια των τοπικών αγροτικών νεολιθικών πληθυσμών του Αιγαίου. Οι πληθυσμοί του Αιγαίου Πελάγους της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού, κρίνοντας από τα παλαιογενετικά δεδομένα, σχηματίστηκαν σε σχετικά μικρό βαθμό ως αποτέλεσμα μεταναστεύσεων από την Ανατολή.

Από την άλλη πλευρά, η μελέτη διαπίστωσε ότι κατά τη Μέση Εποχή του Χαλκού πριν από 4000-4600 χρόνια, άτομα από το Βόρειο Αιγαίο είχαν σημαντικές γενετικές διαφορές σε σύγκριση με τους ανθρώπους από την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού. Αυτοί οι άνθρωποι είχαν περίπου μισή (50%) κοινή καταγωγή με ανθρώπους από την στέπα Πόντο-Κασπίας, μια μεγάλη γεωγραφική περιοχή που εκτείνεται μεταξύ των ποταμών Δούναβη και Ουράλ και βόρεια της Μαύρης Θάλασσας.

Επιπλέον, σύμφωνα με γενετικά δεδομένα, οι σημερινοί Έλληνες είναι γενετικά πολύ παρόμοιοι με τον πληθυσμό του Βορείου Αιγαίου, που έζησε το 2000 π.Χ.

Η μελέτη εκτιμά ότι τα μεταναστευτικά κύματα από τη μεγάλη στέπα βόρεια του Αιγαίου έχουν διαμορφώσει τη σημερινή Ελλάδα. Όλα αυτά τα πιθανά κύματα μετανάστευσης, σύμφωνα με τους ερευνητές, προηγήθηκαν της εμφάνισης της πρώιμης μορφής της ελληνικής γλώσσας, υποστηρίζοντας έτσι τις θεωρίες για την προέλευση της πρώιμης ελληνικής γλώσσας και την εξέλιξη των ινδοευρωπαϊκών γλωσσών είτε στην Ανατολία είτε στις στέπες ανατολικά της Κασπίας Θάλασσας.

Στη νέα μελέτη συμμετείχαν πολλοί άλλοι Έλληνες ερευνητές από την Αρχαία Εφοράτα της Κοζάνης και της Φλώρινας, καθώς και από τα πανεπιστήμια του Δημόκριτου, του Αριστοτέλη και του Αιγαίου.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ